Skip to main content

Jobba som ordningsvakt, väktare, eventpersonal, entrévärd, trygghetsvärd, receptionist eller värd

Jobba via Safetly

Skapa ett konto gratis!

Ladda ner Safetly på App Store och Google Play. Det är snabbt, enkelt och kostnadsfritt att skapa ett konto. Du kan ta uppdrag via Safetly genom att skapa ett konto och därefter eventuellt få en aktiv användare. Kom dock ihåg att vi enbart aktiverar 7% av vår användarbas.

Ta uppdrag på dina villkor

Välj vilka dagar och tider som du kan jobba och få sedan erbjudanden om uppdrag. I jobberbjudandet hittar du uniformskrav, ersättning, arbetsbeskrivning, plats och företag. Därefter kan du enkelt acceptera uppdragen som passar dig i appen.

Jobba på ett tryggt sätt

Tidrapportering

För din och kundens säkerhet beräknar vi dina timmar genom ett tidrapporteringssystem som finns i Safetly-appen. Du tidrapporterar enkelt i appen genom att checka in och ut de dagar och tider du jobbar. Därefter är det kunden som bekräftar dina arbetade tider. Vi hanterar olycksfalls och ansvarsförsäkring, löneutbetalning och din lönespecifikation hittar du i appen.

Omdömen

Du matchas med uppdrag baserat på omdömen och kompetens. Vi har ett system med omdömen som skapar en ömsesidig respekt mellan uppdragsgivare och uppdragstagare. Att få topp omdömen på Safetly är något man kan skryta om. Det är ett tecken på att kunden uppskattar din tid och vill att just du ska bidra till en tryggare plats för besökare och personal.

FAQ - Hur man kommer igång med Safetly

Hur skapar jag en användare hos er?

Du skapar en användare genom att ladda ner appen och logga in med bankid. Du hittar appen genom att söka på “Safetly” eller “bevakningsföretag” i App store eller Google Play. 

Vad händer efter att jag loggat in med bankid?

Efter att du loggat in behöver du slutföra din användare genom att skriva in telefonnummer, mailadress, profilbild samt ladda upp relevanta intyg som utbildningsbevis/förordnande/cv. 

Vad menas med utbildningsbevis och förordnande?

Utbildningsbevis gäller dig som utbildad väktare samt ordningsvakt. Förordnande är ett dokument som talar om att man av Polismyndigheten utsetts som ordningsvakt. 

Vad händer efter att jag gjort klart min användare?

När din användare är klar kommer den att granskas av våra handläggare och du kommer därefter bli kontaktad via mail eller telefon. 

Var hittar jag lediga uppdrag?

Du hittar lediga uppdrag under “jobberbjudanden”, “kortvariga pass”. 

Hur ansöker jag till ett uppdrag?

Klicka på passet, läs instruktionen så du förstår vad passet innebär, klicka på nästa för att välja tillgängliga datum, därefter “Ansök till detta pass”. 

Vad händer efter att jag ansökt till ett uppdrag?

Om du blir utvald till passet kommer du att få en notis med att du blivit inbokad och du kan därefter se passet under “Accepterat”. 

Vad ska jag ha för kläder när jag jobbar?

  • Ordningsvakter jobbar i i egen angiven uniform och utrustning enligt FAP 670-1.
  • Väktare jobbar i egen angiven uniform och utrustning enligt FAP 573 -1. Safetly står för samtliga kläder. 
  • Som entrévärd jobbar du i egna svarta byxor samt svarta skor, svart jacka, svart kostym med tillhörande vit eller svart skjorta. Safetly står för Piké, Tröja, Varselväst, Entrévärdsbricka. Vad för uniform du ska ha på dig är enligt arbetsbeskrivningen för det specifika uppdraget.
  • Som eventpersonal jobbar du i egna svarta byxor, svarta skor, svart jacka. Safetly står för Piké, Tröja, Varselväst. 

Hur får jag uniform?

I samband med att ditt första pass bokas in blir du kontaktad av Safetly för tidsbokning av uniforms provning. Uniformen hämtas ut på Safetlys huvudkontor. 

Är jag försäkrad när jag jobbar?

Ja, du är alltid försäkrad via Fora under ditt arbetspass. 

Kan jag ansöka om pass i hela Sverige?

Ja, du är välkommen att ansöka till pass i hela Sverige. Du kan enkelt välja att lägga till fler län i appen. Du får endast notiser från de län du angett. 

Var kan jag se vilka pass som är inbokade?

Under “Mina pass”, “Accepterat”. 

Problem med att logga in?

Testa i första hand att starta om appen. Om du fortfarande inte kan logga in kontakta Safetly så hjälper vi dig vidare.

Jag kan inte se några lediga pass?

Vi har ofta en snabb tillsättning till våra pass, Om passet inte längre är synligt i appen betyder det att passet är tillsatt. Vi får dock regelbundet nya pass så försäkra dig om att du har notiser påslaget.

Jag har problem att ladda upp mina dokument.

Om problem uppstår går det bra att maila eventuella dokument till info@safetly.se för att få hjälp att få dessa uppladdade i sin användare.

Jag har ansökt till pass men inte fått någon återkoppling.

I vissa fall väljer kunder själva ut sina vakter vilket i sin tur kan leda till en längre handläggningstid. Om passet inte längre ligger kvar har någon annan vakt valts ut till passet.

Hur tar jag bort en ansökan?

I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att manuellt ta bort en ansökan själv, men hör av dig till Safetly så hjälper vi dig med detta. 

Kan jag ansöka till flera pass under samma datum?

Ja, du kan ansöka till flera pass under samma datum/tidpunkt. Du kan däremot endast bli inbokad på ett av passen.

Jag får inga notiser, vad beror detta på?

Kontrollera att du har notiser påslaget i din mobil. Testa gärna, starta om och logga in i appen igen. Safetly växer snabbt över hela Sverige men har i dagsläget fokus på Sveriges stora städer, detta gör att det i mindre städer dyker upp mindre jobb och då alltså även färre notiser.

Vid inbokning

Hur går incheckningen (tidsrapportering) till för passet?

Upp till 10 minuter innan passet börjar ska man checka in i Safely-appen. Man måste vara på plats, ombytt och klar hos kund för att kunna checka in. När passet är över checkar man ut. 

Vad händer om jag har fått förhinder och inte kan jobba efter att jag har blivit inbokad?

På Safetly kan du ta ledigt när du vill, men skall hitta en lämplig ersättare i förväg innan man hör av sig till oss. Vakten behöver inte vara en del av Safetly-appen för att få jobba, men måste vara lämplig, godkänd av Länsstyrelsen och inneha all relevant utbildningsbevis. Avbokar man ofta hos oss inaktiverar vi ens användare och har rätt att göra det.

Vad händer om jag avbokar för många pass?

Safetly och dess kunder värderar pålitlighet. Avbokar man regelbundet pass eller på annat sätt missbrukar tjänsten kommer ens användare att bli inaktiverad. 

Vad händer om jag kommer sent till mitt pass?

Din incheckade tid kommer att registreras i appen och arbetstiden kommer att dras bort från din lön. Tänk även på att återkommande förseningar sänker ditt betyg och din pålitlighet vilket kan påverka din prioritet hos kunder och hos Safetly. 

Varför ska jag få bra omdömen på Safetly?

Ifall man får bra omdömen på Safetly blir man högre prioriterad vid nästa tillfälle det sker  en vakans och man blir kontaktade först för heltidstjänster, man jobbar även med likasinnade kollegor, skapar väldigt många referenser från flera uppdragsgivare och du kan använda dina omdömen på ditt CV.

Hur fungerar omdömen?

Vi har ett system med omdömen som skapar en ömsesidig respekt mellan uppdragsgivare och uppdragstagare. Därför kan du som ordningsvakt även ge omdömen på din uppdragsgivare.

Dina omdömen är baserat på service, hur bra man utför instruktioner och att man är klädd enligt kundens instruktioner.

Varför har ni omdömen?

Efter att vi har självt arbetat inom bevakningsbranschen märkte vi att det var svårare än vad det behövdes att “visa framfötterna” som vakt. Vi märkte att det var ganska tidskrävande att ge feedback på de vakter man har hyrt in. Trots det så har det hänt flera gånger att en kund kontaktar sitt bevakningsföretag och ger ett gott ord om de vakter som jobbade för de.

Vad händer om jag kommer med fel uniform?

Kund har rätten att skicka hem dig ifall du kommer till jobbet med fel uniform då du ej uppfyllde deras krav. Du får ingen ersättning om det slutar så. Kom ihåg att läsa uniformskravet innan du accepterar ett uppdrag.

Vad händer om jag blir sjuk och inte kan jobba mitt pass?

Vid förhinder kontakta Safetly snarast möjligt. Försök i första hand att själv lösa din vakans med dina kollegor hos Safetly. Det går även bra att hänvisa jobbet till ny personal utanför Safetly om denna person har potentialen att bli godkänd av Safetly. 

Efter utförd uppdrag

Kan jag lämna anonyma klagomål angående en kollega eller kund?

Ja, du är alltid välkommen att maila eventuella synpunkter anonymt till info@safetly.se.

Vad gör jag om jag skadar mig på jobbet?

Kontakta din kontaktperson på Safetly snarast möjligt. Vi kommer därefter göra en skadeanmälan till vårt försäkringsbolag. Kom ihåg att dokumentera nödvändig information. 

När och hur betalas min lön ut?

Inarbetad lön betalas alltid ut till angivet konto den 25:e månaden efter man jobbat. Digital lönespec skickas till din mail ca 5 dagar innan löneutbetalning. Den angivna lönen i varje pass är bruttolön inkl semesterersättning. Skattesatsen för extrajobb är alltid 30%. 

Övrigt

Finns det möjlighet till att vidareutbilda sig på Safetly?

Ja, Safetly ser gärna att våra medarbetare utvecklas och vidareutbildar sig och kan därför erbjuda fördelaktiga erbjudanden till de entrévärdar som önskar vidareutbilda sig. Kontakta din närmaste chef för mer information. 

Vilka lägger upp jobberbjudanden?

Det är oftast kunden som lägger upp beställningar med hjälp av Safetlys webb-tjänst

Hur gör jag för att ta bort min användare?

Kontakta Safetly via info@safetly.se eller maila din närmaste chef så hjälper vi dig med detta.

Bli kontaktad

Bli kontaktad

Obligatoriskt